torsdag 23 mars 2023

Amerikansk option på Svensk aktie?, yes.

Vid optionslösen 2023-03-17 blev jag tilldelad Axfood, 100st aktier, (GAV 235).
Fram till 2023-03-23 gick aktien bra och steg över min CoveredCall på 240.

I morse såg jag att min CoveredCall blev exekverad och mina 100 aktier var borta från kontot.
Helt ok för mig då kapital frigörs för fler optionsaffärer och jag kammar hem aktievinst samt premien på 4 dagar.

Det var första gången det hände mig att en optionslösen exekverats i förtid (Amerikansk option).
På Avanza's webb går det att läsa följande:

Det finns två grupper av optioner, amerikanska och europeiska. Att en option är amerikansk innebär att köparen kan begära lösen när som helst under löptiden. En europeisk option kan endast lösas efter stängning på slutdagen.

Svenska aktieoptioner är av amerikansk typ. Detta innebär att innehavaren med rättigheten kan begära lösen när som helst under löptiden. Motsatsen är optionstypen europeiska optioner som endast kan lösas på slutdagen av kontraktet.


Svenska optioner är alltså lösentyp Amerikansk, inte Europeisk.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar