onsdag 17 maj 2023

FIRE, eller... barista

En av mina mål under året var att eventuellt exekvera FIRE. 
Nu ser det ut som detta blir verklighet i sommar då mitt nuvarande konsultuppdrag upphör.
Detta är något jag drömt, sparat och jobbat mot i flera år, det är ändå med oro och nervositet som jag tar steget. Oron rotar sig till 100% på om kalkylerna går ihop då jag inte vill vända på kronor, börja knapra på sparkapital, vara till belastning för någon annan, varken nu eller i framtiden. 
Oron borde inte finnas där då jag räknat på det ordentligt och kan/kommer ta extrajobb, nytt uppdrag eller eventuellt studera med csn-bidrag och undersöka/skapa intäktsströmmar i form av passiva inkomster, förutom aktieutdelningar och optionspremier som idag.

Ekonomiskt kommer jag alltid vilja fylla på mina olika konton med mer pengar istället för att plocka ut pengar från dom, "ett år till"-syndromet kan bli "många år till"-syndromet. Tack vare att min nuvarande uppdragsgivare skär ner på personal blev mitt beslut enkelt. 

Mina planer är att "downsiza" min lägenhet som är för stor/dyr för mitt behov just nu. Detta har jag tittat på under en längre tid utan brådska och ej funnit rätt objekt, utbudet under senaste 1-2 åren har också varit skralt i mitt område då priser också oroat marknaden.
Vill även göra en väldigt dålig investering, i en bil, så jag kan ge mig ut på långsemester med full flexibilitet, fylla bilen med madrass, spritkök, powerstation(batteri), cykel, dator och vandringskängor.
Vill se/göra mer medans kroppen kan.

Är inte någon inbiten FIRE community hangaround, har mest akronymet som en målbild.
Men inom "rörelsen" finns många typer av FIRE (Financial Independence Retire Early) som det skrivits kilometervis om på nätet, här är några:
Traditional, Lean, Fat, Slow, Barista-FIRE, dom har alla någon egen vinkling/innebörd som t.ex. avkasta mer än man behöver till att leva minimalistiskt.
Dessa FIRE-uppdelningar är helt meningslösa, banala och lite roliga, man kan bekänna sig till vilken FIRE man vill såklart, eller ingen av dom. Personligen ligger jag troligtvis närmast Traditional med sikte på något mer...

Bara under tiden jag skrev detta inlägg fick jag erbjudande om konsultuppdrag på en bank, klart tankar far omkring om det skulle vara någonting, några månader till, "ett-år-till".... Vi får se vad som händer...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar