torsdag 4 maj 2023

#SparadKrona

 Låna böcker på bibliotek och förbättringsförslag...

Varför köpa böcker som tar plats när man kan låna, genialiskt, betalar ju redan för bibliotek via skatten.

Nu har jag även skaffat mig en Kobo sage 8 eBookReader så jag kan låna böcker digitalt direkt via en applikation i eBookReadern som heter "Overdrive".

Information vilken platta man ska använda och hur allt fungerar är lite knapphändigt på biblioteket men Kindle rekommenderar dom inte.
Mjukvaran för att låna böcker "Overdrive" är ingen självklarhet, din kommuns bibliotek måste ha köpt in den applikationen, det har inte min kommun, så jag fick skaffa lånekort i grannkommunen som har avtal med dom, sen fungerar det bra.

Vad jag inte visste innan jag skaffa mig en eBookReader och pressreader för att läsa magasin och tidningar är att alla bibliotek har egna webbplatser och kommunerna har egna avtal med olika leverantörer, för bibliotek är kommunens ansvar. 
Klart det är bra med lokal förankring och nära till medborgarna men samtidigt ett enormt skatteslöseri. Varför inte samordna alla Sveriges bibliotek i en portal där varje bibliotek har sin egen area. Ett nationellt avtal med olika eBookReader applikationer så alla bibliotek har tillgång till detta och en likadan pedagogisk genomgång i hur det fungerar, kanske kompletterad med en video.
Man får nog billigare underhåll av webbplatserna, flera andra avtal kan säkert också samordnas, jag har bara tittat på detta i en timme.

Inte bara SparadKrona för mig personligen då jag slipper åka till bibliotek och förseningsavgifter utan en eventuell SparadKrona för Sveriges skattebetalare om man samordnar biblioteks webbsidor och digitala utbud. Har mailat Svensk Biblioteksförening och Kulturministern, får jag något svar?


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar